– Ikke vær redd for å komme på en dårlig ide. For med en gang du gjør det, blokkerer du deg selv, sier artisten Terje Sporsem:
– Den dårlige ideen kan føre til en veldig god ide.
Terje Sporsem er en av veteranene i det norske stand up-miljøet, og er blant annet vinner av stå opp-prisen. Han har vært med i en lang rekke tv-programmer, og har holdt flere tusen show omkring i hele landet. Han visste tidlig at han ville gjøre noe kreativt.
– Det ga meg så mye å skape, å utvikle. Uten kreativitet vet jeg ikke hva jeg hadde gjort. Bare tenk: Jeg får en idé: Jeg vil snakke om krig! Og to år etterpå har jeg en og en halv time der jeg står på scenen med det temaet. Det å begynne med bare en liten tanke, og ende med noe du reiser rundt med, noe du har skapt som er ditt, det er fryktelig givende!
Reiser bort for å være kreativ
-Når jeg skriver show, reiser vi vekk og leier konferanselokale. Vi sitter fra ti til fire: Nå skal vi være kreative! Nå skal vi skrive vitser! Vi leker og tuller. I vår jobb henger det å være tullete og barnslig sammen med det å skape. Plutselig, KNIPS, kommer det noe. Barnsligheten er viktig for å være kreativ.
– Du sa dere reiser bort?
– Ja, mye av det forrige showet ble skrevet i et konferanserom på Kiel-ferga. Da er det ordentlig drodlekontor. Masse ideer. Vi begynner å kaste ball. Noe er kjempegøy, noe hører du aldri noe mer om.
– Du står jo alene på scenen, men hvor mange er dere i konferanserommet`?
– Det er fra to til fire. Det er jeg, gjerne en tekstforfatter til, og så kommer en regissør med på et tidspunkt. Vi er en gjeng. Ingenting er for dumt. Du MÅ tørre å si noe som ikke er gøy. Det er da det gøye kommer etter hvert. Det går ikke hvis du legger sperrer på deg, hvis du har en egen prosess hvor du tenker «Nei, det kan jeg ikke si».
Uskrevne, men klare regler
– I konferanserommet, er reglene skrevne eller uskrevne?
– Uskrevne. Det er ikke lov å spare på ting, at du tenker at det var en god ide, den vil jeg ha selv. De jeg jobber med, er veldig rause. Selv om det er lett å tenke at «skitt, det var en god ide, den vil jeg ha selv». Men da er vi der for å gjøre en ting. Og kreativitet skaper kreativitet. Når du skriver for andre, er det mye lettere å skrive for seg selv. I humorverden er det bra å skrive mye for andre, for tv-program eller hva det måte være, for det gjør at du får skrevet mer for din egen del også. For da går den kreative prosessen går, den er i gang.
– Hvordan liker du jobben i konferanserommet?
– Jeg elsker og hater den tiden. Fordi: En ting er skrive en ide, men på et tidspunkt skal jeg gå på scenen og teste den. Vi synes noe er kjempegøy, men så skjønner plutselig ikke folk det vi har snakket om! Det å framføre ditt eget kreative verk … stand up er så umiddelbart: Enten så ler de, eller så ler de ikke. Det er nådeløst.
– Ja.
– Jeg kan ikke si at «jeg har gjort mye bra før, så derfor er dette også bra». Enten så er det gøy, eller så er det ikke gøy. Så nådeløst er det.
– Deilig å være nervøs
-Er det fortsatt skummelt for deg å framføre nye tekster?
– Jajaja! Jajaja! Men den følelsen er helt fantastisk! Å være spent, å være nervøs, det tar meg tilbake til da jeg begynte. Jeg tror det er veldig bra å føle på innimellom. Vi er godt vant. Jeg har reist rundt i mange, mange år og spilt tusenvis av forestillinger. Å gå på scenen og ikke VITE hvordan det skal gå, det er en deilig følelse!
– Når du improviserer på scenen, hvordan klarer du det, for da må jo kreativiteten jobbe på høygir?
– Ja, det jeg har lært meg til, det er å ikke tenke. Jeg må bare stole på min intuisjon, at det er gøy. Av og til blir det helt fantastisk gøy, og av og til blir det ikke så gøy. Men da handler det om at jeg må utstråle «slapp av, jeg vet hva jeg gjør, og det kommer noe gøy etter hvert». For hvis jeg begynner å improvisere og det ikke funker, og jeg blir fomlete og nervøs, da blir publikum nervøse. Der også kommer det med «ikke vær redd for å feile, ikke vær redd for å komme med en dårlig vits», for du må bare stole på at det som kommer, er gøy. Det er vanskelig å forklare. Det går så fort at jeg ikke vet helt hvordan jeg skal forklare det, det bare skjer. Men det handler mye om at jeg ikke er redd for å feile.
Husker best fødselen av en idé
-Hva liker du best i prosessen? Det å være på Kiel-ferga og produsere, eller det å stå på scenen å framføre.
– Jeg liker begge deler. Men skape-prosessen, det er den jeg har best minner fra. Fødselen av en god vits! Hvis jeg har en god vits, og noen spør «Hvor var du da du skrev den teksten», så er jeg ganske sikker på at de fleste av dem, vil jeg huske hvor jeg var, hva jeg gjorde, hva jeg spiste eller drakk. Det er litt fascinerende. Når du sitter der og skriver, så har du et tema. Jeg bare begynner å skrive, så kommer tankene. Og plutselig KNIPS, ÅH! SHIT! Du får et rush, NÅ løsnet det! Nå FANT jeg løsningen. Akkurat det – jeg ELSKER når det skjer.
-Så det øyeblikket er egentlig bedre enn når folk brak-ler?
– Ja, jeg har ikke det nære forholdet til det. Men det handler selvfølgelig om at jeg spiller en forestilling flere hundre ganger, så det går litt i ett.
Men teksten utvikler seg også. Den får nytt liv, du legger på et ekstra poeng. I vår verden er ikke en vits ferdig når den er ferdigskrevet, for da begynner del to av livet.
Kreativ pause
– Hender det at du står fast?
– Ja. Kreativitet er fryktelig vanskelig. Av og til føler man at man MÅ være kreativ. Og da er det ikke alltid kreativiteten kommer.
– Hva gjør du da?
– Jeg kobler helt av. Jeg tar fri, slutter å tenke på jobb. I sommer måtte jeg ha to og en halv måned. Og det igjen har ført meg til at jeg nå føler meg kreativ igjen.
– Gjør du andre kreative ting når du tar pause?
– Ja. Mat. Det er også å skape ting. Utvikle. Når jeg sier at jeg tar en pause, så kanskje jeg ikke gjør det, bare at jeg er kreativ på andre måter. Kreative sjeler vil kanskje alltid være kreativ på en eller annen måte. Jeg tror det er viktig å finne tilbake til den kreativiteten som kommer bare fordi du elsker å gjøre noe.
Det beste tipset
– Hva er det beste tipset du har for å være kreativ?
– Ikke drikk!
– Ikke drikk?
– Ja, de beste tingene gjør vi når vi er edru. Mange tror vi bare sitter og drikker vin og kommer på ting. Men sånn er det ikke. Sånn var det kanskje før. For min del har det aldri vært sånn. Jeg tror ikke jeg har drukket alkohol på noe av de tingene jeg har skrevet de siste ti år sidene.
– Hvorfor blir vitsene bedre når du er edru?
– Du husker dem!
LES OGSÅ: Flere intervjuer om kreativitet.
Send meg en e-post, da vel: hakon@sonneland.no