For Kjartan Fløgstad fungerer det ikke å sitte stille foran pc-en. Han trenger bevegelse.
Kjartan Fløgstad er en av Norges mest anerkjente forfattere. Han har en solid merittliste: Aschehougprisen, Nordisk Råds litteraturpris, Kritikerprisen, Noregs Mållags pris, Brageprisen, Gyldendalprisen og Brages hederspris.
-Er det noen situasjoner hvor du føler deg mer kreativ?
-Det er lettere å si når jeg ikke føler meg kreativ: Når jeg sitter stille framfor en pc og prøver å finne på noe! Nesten alltid oppstår de gode ideene i forbindelse med bevegelse. Når jeg går, eller flytter meg fra et punkt til et annet. At det skjer noe annet enn i den litt krampaktige situasjonen ved skrivebordet. Det er en liten kreativ stilling.
Bevegelse trigger kreativiteten
-Er det sånn at hvis du sitter ved pc-en og trenger en ide, så går du deg en tur?
-Ja, jeg reiser meg veldig ofte. Det er nok å gå rundt pc-en, eller gå rundt huset, eller dra til Buenos Aires. Det kan også hjelpe.
–Men det hender altså at du reiser deg og går rundt huset, og setter deg igjen?
-Det hender svært ofte. Eller går ned trappa, eller opp trappa, eller et eller annet. Det er en underlig ting. Det kan også hjelpe at telefonen ringer, at jeg blir revet ut av der jeg var. Når jeg kommer tilbake, er det noe nytt som har oppstått. Så uvelkomne avbrytelser kan også være bra.
-Er det pausen som gjør det, eller at du får ny input fra samtalen?
-Det er at du blir revet ut av det du tenker på, og kommer tilbake og tenker «Jøss, var det sånn det var».
-Er det litt det samme som å sove på det, bare på kortere tid?
-Ja, det kan hende.
Henter kreativitet fra den ytre verden
–Hvor kommer kreativiteten fra?
-Akkurat hvor den kommer fra er uklart. Men den kommer innenfra, og så bør den vare en stund. For min del kommer den fra den ytre verden, og så er den filtrert gjennom mine erfaringer. Og så kommer den i beste fall ut igjen i form av dikt og prosa.
-Men det er ofte lange linjer. Den ytre verden slik den var for lenge siden eller langt borte, kan plutselig skape kreativitet i mitt indre. Eller også at jeg møter en fyr med sixpence …
–Hahaha (latter fra meg som har på dette hodeplagget)
-….ja, det kan føre til at det kommer en fyr med sixpence og vest i min neste roman. Som kan ha det utstyret, men som har ansiktet til en annen person, kan ha et annet kjønn. Slike ting kan skape deler av kreativiteten.
-Skriver du ned sånne ting?
-Nei, jeg venter alltid. Jeg tenker at hvis du glemmer det, er det ikke viktig, men hvis det dukker opp igjen, er det noe med det.
-Jeg skriver ned alle ideer. Tre måneder etter på kan jeg skrive ned den samme ideen, så tenker jeg «dette var nytt».
-Haha. Ja. Nei, jeg skriver ned mye mindre. Jeg venter med å skrive. Så skriver jeg kanskje et ord. Og et ord til. Og så kan kreativitet oppstå mellom de to orda som var vanskelig å oppdage før de stod der. Altså, kreativitet har også med tilfeldigheter å gjøre, tror jeg. At to ting, tilsynelatende uten sammenheng, kan bli plassert sammen, og så oppstår det kreativitet mellom dem.
Bruker tid for å få ideer
–Hva gjør du hvis du står helt fast?
-Da venter jeg. Jeg tar tiden til hjelp. For meg har det alltid hjulpet.
-Blir du usikker da?
–Nei, og hvis jeg blir usikker, tenker jeg at jaja, det finnes cirka 100 millioner bøker fra før i verden, så det kan hende at verden tåler at dette ikke blir bra.
–Så du letter trykket på deg selv, og tenker at det ikke er så farlig?
-Jo, det er farlig, men det spørs på perspektivet. Det hjelper å se det store bildet av og til.
Fløgstads beste råd
–Hva er ditt beste råd til unge mennesker som ønsker å være kreative?
-Det er nok å lære verden å kjenne der de er, og ser om det blir noe ut av det. Altså, at en skaffer seg en eller annen livserfaring som i beste fall kan korrespondere med talentet. Det kan ofte være et vanskelig liv, det er historien full av. Det er iallfall ikke tingen å sette seg ned og se mot horisonten og håpe at inspirasjonen og kreativiteten skal dale ned fra det fjerne. Den kommer mer opp fra der du er.