For Jan Tore Noreng gjelder det å komme inn i en kreativ boble. Han reiser gjerne bort for å komme dit.
Vinner av Uprisen for beste ungdomsroman i 2016, Jan Tore Noreng, hoppet av karrieren som lærer for å bli forfatter på heltid.
-Hvorfor stikker du hjemmefra og bor i et annet land i en hel måned hvert år?
-For da lager jeg ei boble som det er ok å være i. Forsterker det med strenge rutiner (som om jeg har gjort dem i årevis), som når jeg spiser, drikker kaffe, og hvor.
Til slutt blir ting litt kjedelig, og det er da jeg får arbeidet.
To-tre kreative økter
-Hvordan ser timeplanen ut da?
-Det kan være forskjellig. I Athen drakk jeg kaffe på balkongen (høres kulere ut enn det var – bare betongutsikt) sammen med en klementin eller noe, eller helst på Cafe Koutsikou rundt hjørnet. Der førte jeg en kortfattet journal.
Så jeg drakk kaffe, snakket med servitrisene og skrev om hva jeg hadde gjort dagen før. Kaffetrakteren på i leiligheten.
Så arbeide i en eller to økter på 1,5 timer hver (tre økter har skjedd, men sjelden). Arbeidet foregår i perioden kl 10 til 15, sånn cirka, med pauser hvor jeg gjør hva som helst. Leser noe. Sitter ute. Jeg ser ikke mye på klokka. Setter bare på nedtelling på mobilen.
Etter to økter er jeg kjempefornøyd og går for å drikke øl eller tar meg en tur til sentrum. Men først skrive i journalen om hva jeg har skrevet, hvilke problemer jeg har osv.
Ikke noe komplisert i det med rutiner, egentlig. Handler vel bare om at ting skal gå litt på skinner. At det ikke skal bli sånn: Hva skal jeg gjøre i dag? liksom.
Skrev bok i Danmark
-Hvor var du da du skrev #Alfahann?
-Skrev mye i kunstnerboligen Gammel Have på Fyn i Danmark. Litt samme, men mindre ting å se rundt omkring. Etter en måned, da jeg kikket på teksten, ble jeg skikkelig overrasket over hvor mye jeg hadde. Trodde jeg bare hadde drukket øl og sittet i solen, liksom. Det var kanskje der jeg oppdaget at dette var en ok måte å jobbe på.
Så du har egentlig innført 3-timers-arbeidsdagen?
-Hodet er jo påskrudd hele dagen, da …
Kreativ journal
-Kunne du ikke bare gjort dette hjemme på Senja?
-Men det gjør jeg jo hjemme også. Men bobla blir på en måte sterkere og bedre når jeg er borte fra mitt virkelige liv, eller noe. Hjemme er det kanskje lettere å ta en fridag. Når man reiser bort for å skrive, må det jo skrives. Om ikke annet så for å fjerne sin egen dårlige samvittighet
–Hva er den journalen du skriver? Er det manus, en disposisjon eller hva?
-Nei, bare til meg selv. For eksempel hvor mange ord jeg har skrevet. Om jeg syntes det var gode økter eller om jeg er misfornøyd. Humøret mitt. Hva jeg sliter med. Hva jeg må ta tak i neste dag.
Kort og stikkordsmessig.
Inne i bobla
-Åja. Kan du beskrive hvordan det er å være i bobla?
-Hm. Kanskje det handler om å ikke tenke for mye på regninger og oppvask. Lykke til å få meg til å svare på en epost når jeg har det sånn. Men den varer over tid. Etterpå kan det være vanskelig å forklare hva jeg gjorde – men ofte gøy å lese journalen/dagboka.
Kanskje har det noe med å gjøre at jobben fortsetter i hodet etter såkalt «arbeidstid» i større grad enn den gjør til daglig.
-Hvordan vil du beskrive den kreative prosessen din?
-Jeg pleier å kalle det at hodet «koker» lenge på stoffet før jeg begynner å skrive. Når jeg skriver, kommer det ut rimelig ferdig. Flikker ikke mye før redigering etter tilbakemelding fra redaktør.
Så kommer jeg til steder hvor ting skjer i teksten. Enten ser jeg at den veien jeg tenkte jeg skulle gå ikke er farbar. Eller en karakter gjør noe uventet eller utvikler seg i en retning jeg ikke hadde forutsett. Da må jeg ta en pause og la det koke litt til.
Kreative spørsmål
-Hvor lenge er den pausen? En halvtimes gåtur, eller noen ukers venting?
-Når jeg sitter virkelig fast (sjelden), setter jeg meg ned med penn og papir og tegner og stiller spørsmål direkte på arket. Hvem er hun egentlig? Hvorfor gjør han sånn? Osv. Lister opp muligheter.
Ah, det er en spennende kreativ teknikk!
-Pausen er kanskje noen dager. Noen ganger med notatbokarbeid som beskrevet over.
Har noen bilder fra notatboka, fra nyromanen min, hvis du vil ha.
-Ja! Det er supert som illustrasjon!
-Man kan nesten SE gjennombruddet!
Stol på din kreative metode
Hva er det viktigste du har lært om kreativitet?
-Prøve nye måter å gjøre det på, men STOLE PÅ METODEN når det faktisk viser seg at det fungerer. Som at jeg ikke sitter fra morgen til kveld og skriver og flikker. Får liksom litt dårlig stemning, men forteller meg selv at sånn funker jeg.
Og at man kan ikke vente på inspirasjon.
-Hva gjør du hvis du føler deg uinspirert en dag, da?
-Det er det jeg mener. Det handler ikke om å føle seg inspirert/uinspirert. Det handler om å sette seg ned og gjøre jobben. Mange ganger er jeg lat, men når jeg har satt i gang timeren, så vet jeg at jeg kommer jeg til å begynne å arbeide.
Så du har gjort timeren til sjefen? Når den tikker, må du adlyde og jobbe?
-Ja. Jeg lurer den gjerne ved å gå og lage meg en kopp kaffe etter at den har begynt. Men det går vel maks bort et minutt eller to.
Haha!
Hvis du skulle stilt deg selv et spørsmål om kreativitet, hva ville det vært? Og hva er svaret?
-Da må det jo være noe jeg lurer på. Og da har jeg vel ikke svaret, vel? Som «Hvor kommer kreativitet fra?». Aner ikke. «Hva skjer når karakterer finner på noe du ikke hadde tenkt?» Aner ikke, men det er vel det som er kreativitet, da.
Kreative teknikker
-Bra svart!
Bruker du spesielle teknikker når du skal løse en kreativ oppgave?
-Skriver opp alle muligheter jeg kommer på, også dumme. Vanlig brainstorming, med andre ord. Bytte format, som jeg fortalte om, ser ut til å fungere. Det kan også bety å gå en tur. Bytte ut skjermen med noe annet, liksom.
Andre ganger slår jeg opp på tilfeldige sider i ordboka, velger ut tilfeldige ord og ser om de får meg videre.
Egentlig mest i begynnelsen, når jeg lager karakterer, ikke så mye når jeg står fast.
-Kult! Dette er nyttig og spennende for flere enn meg! Er det noe mer du har lyst til å si om ideer og kreativitet?
-At man må ta vare på idéer. Også de som bare er små fliser av noen idéer. At det er lov til å stjele litt. I Kunsten å tryne (til høsten, håper jeg) stjeler jeg fra Askepott. Bare at det er ikke en glass-sko, det er en mobil med fingeravtrykkleser.
Tar vare på ideene
Hvordan tar du vare på ideene?
-Evernote. Betaler premium. Talebeskjeder. Synger inn sanger. Skriver med håndskrift på min Samsung Note 8. Ellers små notatbøker over alt.
-Hvordan kan man vite hvor mye som er ok å stjele?
-He he. Man må føle seg fram. Som en tyv i natten.
-Hvor er det du reiser neste gang?
-Gammel have i september. Kjenner du forresten til Tim Ferriss? Han gjør litt som du gjør nå: snakker med folk som er gode til et eller annet, og lurer ut av dem de beste tipsene.
-Supert! Godt tips! Da har jeg alt! Takk skal du ha!
LES OGSÅ: Kjartan Fløgstad synes at skrivebordet er et lite kreativt sted.
LES OGSÅ: Intervjuer med Fay Wildhagen, Erlend Loe, Drillo og flere andre om kreativitet.
Skriv til meg: hakon@sonneland.no