Trenerlegende Egil Drillo Olsen ser på kreativitet som en sjelden spisskompetanse.
-Jeg spekulerte i sin tid som landslagstrener i spisskompetanse, komplementære ferdigheter. Kreativitet var en spisskompetanse som noen hadde. Jeg brukte på 90-tallet Myggen og Lars Bohinen, nå har du en Martin Ødegaard som er på vei til å ligne noe av det samme, som ser løsninger andre ikke ser.
-Så trenger du naturligvis andre typer spisskompetanser på et lag, du trenger hurtighet, styrke, taklingsferdigheter og så videre, men kreativiteten er en av de sjeldneste. Det er sjeldent du finner veldig kreative spillere.
Hvordan vil du definere en kreativ spiller?
-En som kommer med løsninger som er vanskelige å forutse og skaper åpninger. En som ser de gode gjennombruddsmulighetene. De er ofte tilstede bare i deler av et sekund. Det gjelder å time riktig og spille den gode gjennombruddspasningen i det rette øyeblikket. En kreativ spiller er også en spiller som er god en mot en, en god dribler.
Hvordan blir man en kreativ spiller?
–Jeg har ikke noe godt svar på hvorfor noen spillere blir kreative og andre ikke. Men de spillerne som er kreative, de har i hvert fall spilt fotball veldig mye.
Ville det funka med et lag med 11 kreative spillere?
-Nei, overhodet ikke.
Hva ville skjedd da?
-De hadde antakelig sluppet inn for mye mål. Jeg hadde jo spilleranalyser. Det var ikke sjeldent at Myggen hadde flest plusser på den analysen, men han hadde også flest minuser. Jeg trengte plussa hans.
Det finnes jo de spillerne som ser ut til å ha alt, som både er kreative og har andre spisskompetanser. Messi har nesten alt.
Så løsningen er egentlig å ha flere som Messi?
-Jeg tror ikke du kan ha 10 Messi-er heller.
Ser du på deg som et kreativt menneske?
-Nei, jeg er veldig nøktern. Jeg er opptatt av kunnskap.