Her er det viktigste Viggo Venn lærte på klovneskole:
– Hvis man MÅ lage, da blir man kreativ. Bare klem ut noe!
Jeg så Viggo Venn på scenen, og lo og lo og lo. Selv om jeg ikke alltid visste hva jeg lo av. For kvelden lovte stand up, men Viggo Venn i rød trikot var langt fra den tradisjonelle varianten. Etter showet grep jeg tak i ham, og avtalte et intervju til nettsiden min, sonneland.no.
Et godt spørsmål
-Hvilket spørsmål har du lyst til å bli stilt om kreativitet?
-Hihihi! Jeg har jo lyst til å bli spurt «Hvordan bruker en klovn kreativitet?»
–«Hvordan bruker en klovn kreativitet?»
– Bra spørsmål! Veldig bra spørsmål! Nei, altså. Vi lager mye av det vi gjør på scenen på der og da, sammen med publikum. Vi bruker tilbakemeldingene fra publikum. Det føler jeg er litt annerledes fra hvordan forfattere og komikere og egentlig alle kreative folk jobber, at vi bruker feedbacken veldig tidlig i prosessen.
Hvis publikum liker noe, borrer vi dypere i det og fortsetter mer på det. Vi kommer gjerne med en liten, vag idé, og det publikum liker, det går vi mye hardere inn i.
En moderne klovn
-Du definerer deg selv som klovn?
– Ja, jeg har gått på klovneskolen Ecole Philippe Gaulier. Men det er ikke blomst med vann i og store sko, liksom. Det var der Sasha Baron Cohen gikk, for eksempel.
-Hva var det viktigste du lærte om kreativitet på den skolen?
– Det er en skapende skole. Hver fredag var det visning som vi MÅTTE lage. Og hvis man MÅ lage, da blir man kreativ. Det nytter ikke å legge lista så høyt … man MÅ få noe ut.
Det gjelder bare å klemme ut noe. Det å feile er helt gull, det har vi opplevd. Det viktigste er bare å sette i gang. Før tenkte jeg mye, analyserte mye. Nå er jeg mye mer ukritisk, bare får det ut. Hvis det skjer en feil, bare ta det som en gave. Hvis du får positiv feedback fra publikum, er det bare å fortsette der.
Kreativ praksis
-Bruker du det i praksis?
– Ja. Nå er jeg ferdig med årets show, og skal begynne å lage en ny time til Edinburgh Fringe.
– En ny TIME på europas viktigste humorfestival! Det er enormt lenge på en scene!
-Ja, så nå er det om å gjøre å gå på open mics, prøve nye ting, gå opp mye på scenen.
– Du må jo være den nordmannen som reiser mest rundt og er morsom? Europa, Australia, Usa…
– Jeg har vært på turne i nesten tre og et halvt år. Det begynte med at vi spilte i Brighton, vi er en duo som kaller oss Zach and Viggo, mens vi var på skolen, og vant pris for «best comedy». Da fikk vi litt pressedekning, så gikk det så bra i Edinburgh at vi ble invitert til Australia, og så balla det litt på seg etter det. Så vi har levd i en koffert i tre og et halvt år.
Skulle bli økonom
-Hvordan sier du i en setning hva slags klovn du er?
– En klovn som står på så stor scene som mulig, og som får så mange folk som mulig til å le, uten at de vet hvorfor de ler.
-Hva gjorde at du ble klovn?
-Jeg hadde ikke planlagt å bli klovn å reise rundt i verden. Tenk å fortelle foreldra sine det «Ja, jeg skal bli klovn»…
– Jeg studerte økonomi, og drev litt smått med stand-up i Kristiansand. Så dro vi til Edinburgh Fringe-festivalen for å se litt britisk stand-up, se hva som rørte seg. De er litt mer alternative i England, og har utviklet sjangeren mer enn i Norge.
Da tipset Martin Beyer-Olsen meg om et show med en fyr som het Doctor Brown. Han jeg reiste med sa «jeg skal IKKE se et klovneshow», men det er noe av det gøyeste jeg har sett i hele mitt liv. Det VAR så moro, jeg lo godt nedi magan, selv om jeg ikke skjønte helt hvorfor jeg lo. Det kjenner du kanskje igjen etter å ha sett meg på scenen også, det gir ikke HELT mening, alltid.
-Absolutt! Men det er gøy!
Begynte med workshop
-Jeg sjekka bare ut hvor han hadde gått. Så dro jeg på en klovneworkshop, og skjønte ingenting. Men det endte med at jeg begynte på skolen i Frankrike. Jeg begynte fordi jeg ville bli flinkere i humor, så viste det seg at det var en teaterhøgskole.
– Hvordan gikk det med økonomiutdannelsen din?
– Jeg droppa det. Jeg gjorde kanskje det dummeste økonomiske valget man kan ta, å bli klovn.
Kreativ humornerd
– Er det et mål for deg å bli stor i Norge, å bli kjent i Norge?
– Jeg har egentlig bare som mål å få folk til å le, og å overleve. Har ikke noe ønske om å bli kjent, men jeg er jo humornerd, så jeg liker godt å få folk til å le.
– Hva er ditt beste tips for å få folk til å le?
-Det er å stå stille og se på publikum. Det er så mange stand-upere som ikke ser på publikum, det går ikke.
-Du er på stand-up-scenen, men tenker du at du gjør stand up?
– Her i Norge er det fremdeles litt skepsis, er dette revy eller ikke? Jeg har vært på Det Andre Teatret og Nieu scene. Det er litt rart, i England er vi den alternative humoren, den nye, kule humoren, mens her er vi den gamle revyhumoren. Det har ikke gått rundt ennå, på en måte. Her er vi liksom ikke ferdig med den tradisjonelle standupen, føler jeg.
Jeg synes det er aller gøyest med stand up-gig, for da er det stand up, stand up, stand up, så kommer det noe rart! Der trives jeg veldig godt!
– Bryt rammene!
-Hva er det du ikke har fått sagt nå, om kreativitet?
-Jeg tenkte jeg skulle LÆRE litt om kreativitet, jeg. Har du noe tips, du har jo gjort noen intervjuer nå?
– Jeg syntes det var veldig bra, det du sa om ikke å være redd for å feile. For med en gang man blir redd for å feile, så tør man jo ikke å tegne en tegning, eller holde en tale eller gjøre noen ting. Og hvis du ikke tør å gjøre noe, så blir det ikke noe kreativt.
– Nei, da skjer det jo ingenting… Det var en ting jeg tenkte på. Kreativitet er jo gjerne å bryte rammene eller reglene litt. Å hoppe utenfor sjangeren.
Jeg husker da jeg studerte økonomi, da var jeg konferansier på en gig hvor det satt 500 økonomistudenter i salen. Jeg husker jeg tenkte: Hvorfor skal jeg konkurrere med de 500 her, og kanskje være den dårligste av dem, jeg tror jeg heller bare bytter kategori. Er ikke det kreativitet, da? Hvis man ikke får til noe innenfor rammene, så bare lager man nye rammer. Det er vel sånn kunst utvikler seg også.
Det må være det beste tipset: Bare lag det du føler inni deg, uansett hvordan det kommer ut.
– Tenker du at du har laget dine egne rammer?
– Jeg føler jo at det ikke er så veldig mange andre som gjøre akkurat det jeg gjør nå.
LES OGSÅ: Komiker Terje Sporsem leier et konferanserom for å lage ideer.
LES OGSÅ FLERE INTERVJUER OM KREATIVITET HER