Når John Kåre Raake våkner, blir han liggende i fem minutter og tenke: Hva var det jeg strevde med å få til i går? Da kommer ofte løsningen av seg selv.
John Kåre Raake har hatt stor suksess som manusforfatter i Film-Norge de siste årene, og har blant annet vært med på å skrive suksessene Bølgen og Skjelvet, som begge vant Amanda-priser. Han skriver også krim, var også med på å starte humorbladet Pyton.
Kreativ sovepause
-Hvordan er det søvnen hjelper?
-Jeg vet ikke. Jeg bare har funnet ut hvis man tenker på ting, så kommer man til et nivå hvor man blir trøtt og lei. Jeg har funnet ut at hjernen min løser ting på egen hånd når jeg sover, på en måte som jeg ikke er helt bevisst på. Når jeg våkner om morran, så ligger jeg ofte i fem minutter og tenker på «hva var det jeg sleit med i går». Da viser det seg ofte at løsningen er ganske enkel.
-Er det en slags morgenrutine?
-Ja. Jeg prøver alltid tenke litt i helikopterperspektiv. Når man skriver, graver man seg veldig dypt ned i det man skriver. Så tenker jeg «hvis jeg ikke var meg, hvordan ville jeg løst dette», for å få en avstand til problemet.
Enkle, kreative løsninger
-Så det er ikke slik at du definerer en problemstilling på kvelden, så legger du deg, og har løsningen dagen etter?
-Nei, det er motsatt. Om morran tenker jeg «hva var det jeg sleit med i går», helt banalt enkelt, «hva er det jeg sliter med?» Så prøver jeg å se det som om det ikke var jeg som hadde den jobben, som en redaktør for eksempel. Veldig ofte kommer løsningen ut av det.
-Ser du for deg en konkret person, for eksempel en redaktør, eller er det mer generelt, noen andre?
-Nei, det er mer at jeg ser meg selv oppe fra lufta i helikopterperspektiv. Jeg ser jeg på hva jeg holder på med. «Hva er historien, hva er utfordringen, hva er det som ikke funker?» Når man jobber lenge, får man alle detaljene i hodet. Jeg prøver å tenke: «Hva er det egentlig jeg skal gjøre? Er det en bok, er det en film? … Hva er den enkleste løsningen på dette.?»
Hva mener du med helikopterperspektiv?
-Jeg ser for meg historien som et slags kart. Det er karakterer som går gjennom en emosjonell og plotmessig historie. Så ser jeg kartet og tenker, nå har de kjørt seg fast i et hjørne her, og så zoomer jeg ut fra kartet og finner en løsning.
Svitsjer mellom kreative prosjekter
-Bortsett fra å sove, hva gjør du ellers om du står fast?
Jeg har som regel to-tre forskjellige prosjekter samtidig. Hvis jeg står fast ett sted, svitsjer jeg til noe annet og jobber med det, og kommer tilbake senere.
-Blir du stressa hvis du ikke kommer videre?
-Da jeg var yngre, kunne jeg sitte og pushe og pushe i evigheter uten å komme til noen løsning, og bli veldig frustrert, men jeg har funnet ut at det er bedre å la det ligge. Jeg er ganske trygg på at det kommer en løsning hvis jeg gir det en liten pause.
– Til slutt: Hva er det viktigste du har å si om kreativitet?
-Det er at man aldri må slutte å tenke nytt. Man må alltid tenke at alt er mulig. Og man må være villig til å se alle ting fra en ny vinkel.
Send meg en mail, da vel!
LES OGSÅ: Kjartan Fløgstad synes skrivebordet er et lite kreativt sted.
LES OGSÅ: Flere intervjuer med kreative folk