Jeg liker å legge en plan for prosjektene mine. Men ofte dukker det opp uforutsette ting som kan gjøre alt bedre. Som Kattekryp.
Jeg holdt kurs i Skapende skriving for en gjeng 12-åringer på Harestua. Jeg hadde lagt opp et opplegg hvor vi skulle fokusere på historiefortelling.
På begynnelsen fikk alle lov til å komme med forslag til hva de skulle gjøre. Tilfeldighetene ville at de hadde sett YouTuberen Kattekryp på togstasjonen, og et innspill fikk deltakerne til å hyle av begeistring: De ville intervjue Kattekryp!
Sendte melding
Jeg har en tommelfingelregel:
Når barn på et frivillig helgekurs i skriving hopper opp og ned for å få lov til å skrive noe, bør de få lov til å gjøre det.
I det hele tatt er det viktig å hoppe på mulighetene som byr seg, tenker jeg. Det er ikke alt som er mulig å forutse. Men det er viktig å ha en plan uansett, for da blir resultatet minst så godt som planen tilsier.
Jeg fant nummeret til Kattekryp, i det sivile liv bedre kjent som Christoffer Mathisen, og sendte melding.
Han svarte i løpet av en time!
Han kunne komme neste dag kl 13.
Da var det bare å snu om på opplegget. Nå var det intervjuet som stod i sentrum for den skapende skrivingen.
Kreative spørsmål
Deltakerne skrev spørsmål, og de gjorde det godt.
Så godt at jeg tok kontakt med lokalavisa, Hadeland, og fortalte hva vi drev med. De var interessert i å bruke saken på U-red-sidene.
Neste dag kom Kattekryp. 12-åringene stilte spørsmål, og fikk ansvaret for å skrive ned hver sine svar. Deretter fotograferte de ham til avisa.
Etterpå, og etter den obligatoriske selfie-seansen, skrev alle inn sine deler, og jeg redigerte det sammen til en sak.
God kritikk
Jeg sendte saken til Christoffer for gjennomlesing, og han svarte:
«KJEMPEBRA».
Så sendte jeg den til Hadeland, og de likte den godt.
Ingressen ble:
«Christoffer Mathisen har lagt ut 500 videoer på YouTube og har 75.000 følgere. Nå tjener han nok til å flytte hjemmefra.»
Dermed ble det ikke klassisk historiefortelling for kursdeltakerne den første delen av kurset, men til gjengjeld fikk de være med hele veien fra en idé ble unnfanget, til at det endte med at deltakerne fikk sin første artikkel på trykk. Det er nyttig lærdom, og jeg tror det inspirerer til å skrive mer.
Og mens vi gikk gjennom det essensielle i historiefortelling på kursets tredje dag, dukket plutselig lederen for URed i Hadeland, Håvard Krågsrud, opp med bager, drikkeflasker, ekte journalistblokker og penner til barna, som nå hadde blitt journalister.
Det var ikke planen fra starten.
Men jeg tror det ble bedre på denne måten.
Les hele saken i Hadeland her.
Jeg holder flere kurs i januar/februar. Se info på nettsiden til Hadeland kulturskole.
Les mer om kursene mine her.