Går det an å lage en oppskrift på kreativitet? Reklamemannen Børre E. Werner har laget en formel.
Jeg vil ikke gå god for formelen, men jeg synes det er en morsom innfallsvinkel.
Werner skriver i boka «Eurekaformelen»:
«Gode ideer blir ikke til av seg selv.
Det må visse forutsetninger til.
Først må du sette deg grundig inn i området du skal få ideer på. Så må du finne spørsmålet du vil ha svar på. Deretter må du faktisk glemme hele greia, og overlate svaret til underbevisstheten…
Disse tre enkle tingene er det som skal til.»
Den kreative formelen
Dermed har Werner laget formelen sin.
E= IQ²
E: Eureka
I: Investigation. Finn bakgrunnsinformasjon.
Q: Question. Du må ha spørsmålet tydelig for seg.
2= Underbevisstheten. Glem spørsmålet. Underbevisstheten jobber best når du ikke tenker.
Jeg må innrømme at jeg ikke skjønner hvordan Underbevisstheten skal være kvadratet av Investigation ganger Question, men jeg sleit da også med matten på videregående.
Kreativ underbevissthet
Det mest fascinerende med formelen, synes jeg er Werners klokkertro på underbevisstheten. Han har gjennom mange år i reklamebransjen erfart at denne metoden fungerer for ham.
Et viktig poeng med underbevisstheten, er at den trenger ro for å arbeide. På bussen, på badet, på turer. En av dem som har erfart at det hjelper å sove på en oppgave, er Amanda-vinner John Kåre Raake, som jeg har skrevet et intervju med her:
LES OGSÅ: Amanda-vinnerens kreative metode: Sov på det!
LES OGSÅ: Finn din kreative metode, og stol på den, sier forfatter Jan Tore Noreng.
Send meg en e-post, da vel: hakon@sonneland.no