Boka kommer først til høsten, men omslaget er spikret. Sånn skal den se ut.
Det er gøy å få samarbeide med flinke folk! Det er grafisk designer Johanne Hjorthol i Bokform som har laget omslaget, og illustrasjonene er laget av Ørjan Jensen i Superpop.
Hovedelementene, som fonten og plasseringen av illustrasjoner, ble spikret raskt etter Johannes første skisser. Men noen ting ble forandret.
Ideer fra barna selv
I denne prosessen var vi heldige og fikk gjort en uhøytidelig markedsundersøkelse i målgruppa (8-12 år). Jeg hadde nemlig besøk av en gjeng sjetteklassinger på Glasslåven, og da fikk de se et forslag til førsteside. Her er noen av innspillene deres:
- Vil ha sterkere farger
- Vil ha bare illustrasjoner (flest) eller bare bilder (færre)
- Vil ha bokstaver som er formet av mat, for eksempel av spaghetti («JAAAA»)
- Fjern sylteagurk og rødbet, det er ikke fristende («inn med kebab og kjøttkaker!»
- Gul er fint/vil ha annen farge, for eksempel blå/sterkere gul/hvitere
- Ville vært bedre om JEG var med på bildet
Noen ting ble tatt til følge, som å bruke kun illustrasjoner (det var både fotografier og illustrasjoner på utkastet), mens ønsket om kebab og kjøttkaker på førstesiden ikke ble brukt. (Dette var for øvrig samme dag som barna foreslo å sette en skulptur av Mannen med ljåen utafor Søsterkirkene).
Boka er sendt til Kulturrådet
I tillegg til at medforfatter Neha Naveen og jeg (og barna) har fått lov til å synse, har Gyldendals egen, dyktige designsjef Majlin Keilhau vært tett på prosjektet hele veien.
Super-redaktør Bodil Teig i Gyldendal har samlet alle tråder, og nå har hun sendt inn boka til Kulturrådet. Vi krysser fingrene for at den blir kjøpt inn.