-Jeg har ikke ideer hvis jeg ikke har et mål. Hvis jeg ikke har noe prosjekt, blir ideen meningsløs, for jeg trenger den ikke. Jeg må ikke være kreativ hver dag, sier mote-nestoren Per Spook.
Men når han har en oppgave, spruter ideene fram av seg selv. Det kan være å designe et plagg, ha et større utsmykningsoppdrag for et firma, eller så enkelt som å pynte et juletre. Da kommer ideene av seg selv, og han bruker ikke spesielle teknikker for å mane dem fram.
Les mer om Per Spook i Store norske leksikon.
Får ideer når han har rammer
Per Spook er glad i rammer – at han har en konkret oppgave som skal løses.
Han trekker fram et eksempel der han skulle formgi nye glass; rødvinsglass, hvitvinsglass, champagneglass. Når glasset har et bestemt formål, gir det begrensninger i idefasen.
-Da er du bundet til det. Det liker jeg godt.
Også i moteverdenen var det mange rammer å forholde seg til.
-Det er business. Der må man produsere.
Per Spook tenker på den kreative prosessen i motebransjen som tredelt: Først å få selve ideen, så å lage en modell, og til slutt å realisere sluttproduktet.
-Jeg trengte å kunne skredderyrket. Det er mange skreddere som ikke er kreative, de kan lage etter mål, men de har ikke egne ideer.
Født til å være kreativ
Å være kreativ er noe du er født til, mener Per Spook.
-Hvis du ikke er født pianist, kan du ikke bli pianist. Så må du selvfølgelig trene opp evnen og holde på hele tiden, hvis ikke faller du. Og det er ikke alltid de som er født til det, bruker evnene sine.
-Noen barn er veldig flinke til å være kreative, andre er det ikke. Da jeg var barn, holdt jeg alltid på med noe, tegning, klær eller noe annet.
Ikke overraskende er Per Spook en av dem som aldri stoppet med det.
-Jeg er i kreativiteten hele tiden, men den er ikke så voldsom som da jeg var ung.
-Teknologi skaper idioter
Per Spook er lite glad i telefoner, pader og moderne teknologi.
-Folk tror de skal få hjelp av ipaden, men det gjør de ikke. Teknologien gjør at folk blir idioter!
Han er ikke altfor imponert av alt som blir fremstilt som kreativt i dag.
-Hvis du går på Astrup Fernley og det er utstilt en søppelkasse som er veltet, og det blir fremstilt som kunst… Da sier jeg stopp. Det er ikke kreativt!